Volkorenpannenkoeken met citroen en roomkaas

Afgelopen weekend was ik alleen. Manlief was een weekendje weg en ik had het rijk voor mij alleen. Ik kook graag voor mezelf. Ik kan dan experimenteren en mezelf lekker verwennen met nieuwe recepten.

Volkorenpannenkoeken met citroen en roomkaas

Op zaterdag had ik deze heerlijke, zomerse pannenkoeken voor mezelf gemaakt. Ik had een recept gevonden in het prachtige kookboek “Miss Dahls heerlijkheden” van Sophie Dahl. Ik heb een paar dingen aangepast omdat ik de  toegevoegde waarde er niet van in zie. Sophie Dahl geeft aan dat je de eieren moet scheiden en het eiwit schuimend wit moet kloppen. Ik heb deze stap overgeslagen en mijn pannenkoeken waren toch heerlijk luchtig (luchtiger zou ik ze ook niet willen hebben). Ik had geen ricotta in huis en ik heb dus naturel roomkaas gebruikt. Ook gebruikt zij minder bloem dan ik heb gebruikt: ik wilde graag pannenkoeken met een bite hebben (en dat is gelukt). Ook heb ik volkorentarwebloem gebruikt (gewoon omdat ik dit in huis had) en zij gebruikt speltbloem in haar recept.

Zo gaat het vaak met recepten: je wilt iets maken, hebt net niet de juiste ingrediënten in huis, of je hebt andere ideeën over wat goed zal smaken. Je speelt wat met het recept en voilà: zo is een eigen, bijna nieuw recept onstaan. Wie weet doe jij het ook weer net anders wanneer jij deze pannenkoeken in het weekend gaat maken. Ik hoor het graag!

De Mangetout

Volkorenpannenkoeken met citroen en roomkaas 
Auteur: gebaseerd op het recept van Sophie Dahl: Speltpannenkoekjes met citroen en ricotta

Ingrediënten voor 8 pannenkoeken
De pannenkoeken worden ongeveer van het formaat “American pancakes”
225 gr roomkaas
125 ml halfvolle melk
2 grote eieren
200 gr volkorenbloem
1 theelepel bakpoeder
De rasp van 1 (liefst biologische) citroen

Bereidingswijze

Meng de roomkaas, de melk en de eieren in een kom en voeg dan de bloem en het bakpoeder toe. Meng totdat je een beslag hebt. Rasp de schil van één citroen zo, direct in de kom. Meng nog eventjes.

Doe wat neutraal smakende olie (bijv. arachideolie) in een koekenpan of crêpespan. Ik doe een heel klein scheutje olie in de pan en met een kwast zorg ik ervoor dat de hele pan lichtjes is ingevet.

Wanneer de olie warm is giet je er elke keer een halve tot driekwart soeplepel beslag in. Wanneer het beslag grote bellen vertoont aan de bovenkant dan mag de pannenkoek gekeerd worden. Wees voorzichtig. Het is een delicaat beslag: dus de pannenkoek kan breken als je te snel te werk gaat. Ik heb de pannenkoeken met behulp van twee spatels moeten keren. De pannenkoeken moeten ongeveer 2-3 minuten aan elke kant bakken. De pannenkoeken moeten honingbruin van kleur zijn.

Houd de pannenkoeken warm in de voorverwarmde oven (op 50C) terwijl je de rest van de pannenkoeken bakt.

Serveer de pannenkoeken met vers rood fruit en zet een fles ahornsiroop op tafel. Onweerstaanbaar!

De Mangetout

Geef een reactie

