Dikke Italiaanse groentesoep

Het is snijdend koud en dan heb ik altijd trek in soep. Gisteren heb ik zowel voor de lunch als voor het diner gesmuld van twee verschillende maar beide heerlijke soepen.

De soep waar ik je over wil vertellen is één van mijn favoriete soorten soep: dik, troostend, gezond en superlekker. Daarbij is deze soep ook nog eens supersnel te maken. Je hebt wel een staafmixer of blender nodig.

Een variant van deze soep werd altijd door mijn moeder en oma gemaakt. En hoewel de ingrediënten bijna hetzelfde zijn, voeg ik wat meer wortelen toe en ik pureer mijn soep. Ik vind dat het zo verfijnder smaakt en gewoon, omdat ik houd van gepureerd, bijna ‘baby-achtig’ voedsel.

IMG_1381


Dikke Italiaanse groentesoep
Auteur: Anna

Ingrediënten voor 2-3 personen:
1/2 witte ui
2 eetlepel extra vergine olijfolie
1 flinke aardapppel
2-3 grote wortelen
2 stengels bleekselderij
4-5 eetlepels gezeefde tomaten (passata)
1 blokje biologische groentebouillon
Zout naar smaak (maar pas op, in verband met het bouillonblokje: je wilt het ook niet te zout hebben)
750 ml kokendheet water + 150 ml extra voor de pasta (lees verder)
Een handvol blaadjes basilicum
Evt. wat geraspte Parmezaanse kaas

60 gr pasta per persoon, die kook je mee in de soep. De beste pastasoorten die je voor deze soep kunt gebruiken zijn schelpjes (zoals ik heb gedaan, zie foto) of een andere niet al te grote pasta, zoals ditalini.

Je mag uiteraard ook rijst in plaats van pasta kiezen. Afhankelijk van de rijst die je kiest kun je ervoor kiezen om de rijst in een rijstkoker of in een aparte pan te koken. Dat mag. Voeg dan niet de extra 150 ml water toe en laat de soep, na het pureren, nog 10 minuten doorpruttelen.

Bereidingswijze:
Omdat deze soep gepureerd gaat worden kun je de groente lekker grof snijden, precisie is hier niet aan de orde.

Snijd de ui in grove stukken en fruit deze met de olie. Wanneer de ui glazig oogt (dit duurt zo’n 3 minuten) voeg je de in grote blokken gesneden aardappel, de in stukken gehakte wortelen en bleekselderij toe. Laat dit allemaal samen fruiten op middelhoog vuur terwijl je regelmatig roert. Ondertussen kook je het water.

Voeg na een minuut of twee de eetlepels gezeefde tomaten toe, roer even en voeg dan het water toe samen met het bouillonblokje. Roer even en dek dan toe met het deksel. Laat aan de kook komen. Wanneer de soep lekker borrelt plaats dan een houten pollepel tussen het deksel en de pan. Laat dit nu 20 minuten op middelhoog vuur koken.

Na 20 minuten pureer je alles totdat het een dikke soep wordt. Voeg dan de pasta toe en de extra 150 ml kokendheet water. Roer regelmatig om aanplakken van de pasta te voorkomen. Wanneer de pasta gaar is dan is je soep klaar. Voeg nog wat gescheurde basilicumblaadjes toe en serveer de soep. Voor de liefhebbers: je kunt er wat geraspte Parmezaanse kaas bij serveren.

Geef een reactie

