Anna’s verrukkelijke appeltaart

Anna's Appeltaart
Gisteren realiseerde ik me dat ik mijn favoriete maand van het jaar – oktober- ongemerkt aan mij voorbij heb laten glijden. Het is eigenlijk de maand waarin ik markten afstruin op zoek naar de mooiste herfstingrediënten, mooie boswandelingen maak, volop energie heb die ik gebruik om te bakken. Normaal zou ik nu al minstens twee appeltaarten hebben gemaakt en wat hebben geëxperimenteerd met pompoenbaksels.

En nu is het al bijna eind oktober en ik heb tot nu toe geen één mooie boswandeling gemaakt, ik heb te weinig genoten van het herfstweer en… ik heb nauwelijks gebakken. Ik kan bij de pakken neer gaan zitten of ik kan gewoon accepteren dat het is zoals het is en vanaf nu wel gaan genieten. Daarom heb ik, om te beginnen, deze appeltaart gebakken (naar eigen recept). De taart die ik vandaag heb gebakken is een cadeau voor mijn vader, hij is namelijk verzot op appeltaarten. Heerlijk om anderen zo blij te maken met iets waar ik zelf heel gelukkig van word :-)!
Anna's appeltaart


Recept: Appeltaart
Auteur: Anna

Ingrediënten

Voor het zoete korstdeeg:
150 gr boter
150 gr fijne tafelsuiker (of home-made vanillesuiker)
300 gr patentbloem
1 mespunt zout
1/4 theelepel gemalen kaneel
8 gr bakpoeder
1 eidooier
1 ei
Evt. een klein scheutje water (lees verder)

Voor de vulling (voor een kleine ronde taartvorm met een inhoud van ca.1 liter). Goed voor zo’n 6-8 stukken*:
3 Jonagold appels
1 scheut citroensap
1/8 theelepel gemalen kruidnagel
1 eetlepel boter
1/2 theelepel gemalen kaneel
2 afgestreken eetlepels lichtbruine basterdsuiker
3-4 eetlepels gezeefde abrikozenjam + nog 2 extra eetlepels voor het bestrijken van de taart

Bereidingswijze
Ik heb zelf gemerkt dat mijn korstdeeg mooier wordt in de keukenmachine. Ik zal dus zeer zeker aanraden dit met een machine te doen. Als je dit toch met de hand doet wees dan gewaarschuwd: je hebt best wat geduld en armkracht nodig.

Maak het korstdeeg door de boter in blokjes te snijden. Voeg daar de suiker aan toe en meng dit samen totdat het een soort van pasta wordt. Voeg dan de bloem toe, het bakpoeder en de gemalen kaneel en zet de keukenmachine weer aan terwijl je het ei en de eidooier toevoegt. Toegegeven, in het begin lijkt het misschien een onmogelijke opgave omdat het maar een hoopje droge ingrediënten is dat niets met elkaar te maken wil hebben. Geen zorgen, laat de deeghaak van je machine gewoon lekker draaien op een lage stand.  Na een paar minuten heb je het mooiste okergele deeg in je kom. Je zult misschien het deeg nog wel even met je hand moeten samendrukken. Mocht het nu écht, écht niet willen binden voeg dan een klein scheutje water toe. Wikkel nu het deeg in wat plastic folie en zet het weg voor 30 minuten. Je mag het ook een nacht in je koelkast laten staan. Houd er dan wel rekening mee dat het deeg zo’n 20-30 minuten nodig heeft om op kamertemperatuur te komen.

Verwarm de oven voor op 170C.
Voor de vulling snijd je de appels in dunne plakken. Vergeet niet de scheut citroensap toe te voegen en regelmatig te roeren zodat de appels niet verkleuren. Smelt nu de boter in de koekenpan en voeg de appels samen met de gemalen kruidnagel toe. Deze stap − om de stukjes appel te bakken − zorgt ervoor dat de appels het meeste vocht verliezen waardoor je deeg straks lekker knapperig wordt. Dit contrasteert mooi met de wat zachtere appelvulling. Laat de appels onder regelmatig roeren op middelhoog vuur bakken. Doe dit uiterlijk 8 minuten: de appels moeten zeker niet te zacht worden.

Voeg dan aan de appels de suiker en de gemalen kaneel toe. Schep alles goed om.

Rol dan het deeg uit en bekleed hiermee je ingevette bakvorm**.  Prik met een vork gaatjes in de bodem en bestrijk deze met de gezeefde abrikozenjam (ca. 3 eetlepels). Schep nu de appels in je taartvorm. Vouw de randen terug over de appelvulling zodat je een mooie brede rand hebt rondom je taart. Maak nu de deeglinten (voor het mooiste effect maak je deze zo’n 2 cm breed) en creëer hiermee een rasterpatroon.

Het teruggevouwen deeg vormt een mooie rand om de taart
Het teruggevouwen deeg vormt een mooie rand om de taart

Bak de taart in de voorverwarmde oven op de één na laagste richel voor 50 minuten. Het kan zijn dat de taart na 30-35 minuten ietwat te bruin wordt aan de bovenkant, leg er dan wat bakpapier op. De laatste 3-4 minuten plaats ik de (nog steeds met bakpapier bedekte) taart op de laagste richel in de oven en bak deze 3-4 minuten zodat de bodem goed gaar is.
Wanneer je de taart uit de oven haalt bestrijk deze dan meteen met de rest van de gezeefde abrikozenjam. Dit geeft een ontzettend mooie gloed aan je taart. Alvorens de taart aan te snijden laat deze eerst helemaal afkoelen.  Hoe moeilijk dat ook is, wachten loont zeker in dit geval! De taart is de volgende dag zelfs nog lekkerder.

* Als je een grotere taart wilt maken verdubbel dan de ingrediënten voor de vulling. Over het deeg hoef je je geen zorgen te maken: dat is echt genoeg voor een grotere taart. Volg verder de instructies zoals hierboven aangegeven.

** Je zult merken dat je iets minder dan de helft over hebt aan korstdeeg. Je kunt hier meteen andere heerlijke dingen mee bakken of tot maximaal 48 uur in de koelkast laten liggen. Dit deeg kan ook in de vriezer worden bewaard zodat je altijd wat deeg hebt om te gaan bakken. Ik  doe het zelf liever niet omdat het verblijf in de vriezer de structuur van het deeg aantast − mijns inziens.

Geef een reactie

