Pompoentaart met Bastognekoekkruimels

Pompoentaart met bastognekruimelsHè? Pompoentaart…? En dan Bastognekoekkruimels…Waaat!? Die koekkruimels zijn niet eens bedoeld voor de taartbodem maar voor de vulling…?  Nieuwsgierig geworden ;-)?

Ja, ja…met het oog op Halloween en maar liefst drie pompoenen in huis moest ik toch wat. Ik had ook nog ergens een doos met Bastognekoekjes liggen.

Mijn man vroeg of ik nu eindelijk eens een Amerikaanse pie voor hem wilde maken. Dat had ik hem jaren geleden beloofd − jeetje, wat gaat de tijd toch snel en waarom vergeet die man toch niets wanneer het op zoetigheden aankomt? Ooit, jaren terug, zo ongeveer rond dezelfde tijd als de (nog) niet nagekomen belofte heb ik een Pumpkin pie gebakken. Behalve mijn man was niemand erg enthousiast, het was blijkbaar toen te “pompoenerig”. Sindsdien vraagt hij om pies. 
“Nou, misschien kun je iets met die Bastognekoekjes maken…oe, en wat banketbakkersroom.” opperde mijn man een paar dagen geleden. Ja, ooit in een grijs verleden hebben wij een poging gewaagd om gezond te eten. …

Ik had al zoete korstdeeg gemaakt voor de appeltaart dus ik had nog wat in mijn koelkast liggen. Nu moest ik alleen nog bedenken hoe ik mijn pie ging vullen. De Bastognekoekjes en banketbakkersroom stonden al vast. Ik zocht nu alleen naar een derde bijpassend bestanddeel. Ik zat aan mijn eettafel wat kookboeken door te bladeren voor inspiratie en ineens viel mijn oog op die drie pompoenen.
Jawel, de pompoentaart − of pompoenpie, wat je wil − met bastognekoekkruimels was geboren.

Pompoentaart met bastognekruimels


Recept:  Pompoentaart met Bastognekoekkruimels
Auteur: Anna

Ingrediënten

Voor het zoete korstdeeg:
150 gr boter
150 gr fijne tafelsuiker (of home-made vanillesuiker)
300 gr patentbloem
1 mespunt zout
1/4 theelepel gemalen kaneel
8 gr bakpoeder
1 eidooier
1 ei
Evt. een klein scheutje water (lees verder)

Voor de vulling:
375 volle melk
3 eidooiers
75 gr suiker
75 gr gezeefde patentbloem
450 gr pompoen (bijv. flespompoen): let op, dit is het gewicht ná het verwijderen van de schil etc. Dus je hebt echt 450 gr vruchtvlees nodig
2 eetlepels boter
1,5 theelepel lichte basterdsuiker
3/4 theelepel gemalen piment
3/4 theelepel gemalen gember
3/4 theelepel gemalen kaneel
10 bastagnekoekjes  voor de vulling en optioneel 3 koekjes voor de bovenkant

Bereidingswijze
Je maakt het korstdeeg op precies dezelfe manier als voor mijn appeltaart. Hier een herhaling van de bereidingswijze voor het korstdeeg. Maak het korstdeeg door de boter in blokjes te snijden. Voeg daar de suiker aan toe en meng dit samen totdat het een soort van pasta wordt. Voeg dan de bloem toe, het bakpoeder en de gemalen kaneel en zet de keukenmachine weer aan terwijl je het ei en de eidooier toevoegt. Toegegeven, in het begin lijkt het misschien een onmogelijke opgave omdat het maar een hoopje droge ingrediënten is dat niets met elkaar te maken wil hebben. Geen zorgen, laat de deeghaak van je machine gewoon lekker draaien op een lage stand.  Na een paar minuten heb je het mooiste okergele deeg in je kom. Je zult misschien het deeg nog wel even met je hand moeten samendrukken. Mocht het nu écht, écht niet willen binden voeg dan een klein scheutje water toe. Wikkel nu het deeg in wat plastic folie en zet het weg voor 30 minuten. Je mag het ook een nacht in je koelkast laten staan. Houd er dan wel rekening mee dat het deeg zo’n 20-30 minuten nodig heeft om op kamertemperatuur te komen.

Het mooiste is, vind ik, om een pie vorm te gebruiken met een diameter van 26 centimeter, dan wordt de taart ook hoger (in de foto’s hierboven heb ik een quichevorm van 28 centimeter gebruikt, dan wordt de taart net iets te plat naar mijn mening). Ik had zo’n pie vorm nog niet in mijn bezit op het moment van het maken van deze taart maar ik heb er snel één in huis gehaald. Maar je mag zeker ook een quichevorm gebruiken. Heb ik ook gedaan en dat ziet er ook heel mooi uit.

Mijn nieuwe pie vorm

Zo maak je de banketbakkersroom:
Warm de melk op in een steelpannetje maar laat het niet koken. Klots dan de eidooiers met de suiker in een kom. Wanneer dit mengsel een pasta is geworden, voeg dan de gezeefde bloem toe. Roer tot het weer een pasta is geworden. Voeg dan een scheutje van de warme melk toe zodat de eieren kunnen temperen. Roer. Voeg dan beetje bij beetje de warme melk toe bij het eiermengsel, onderwijl roerend met een garde. Wanneer alles goed gemengd is giet alles weer terug in de steelpan en kook dit al roerend op zacht vuur. Je moet oppassen dat het niet aanbrandt: dus blijven roeren. Laat dit voor ongeveer 8-10 minuten koken totdat de het een vrije stevige crème is geworden. Laat dit nu even afkoelen.

Ondertussen snijd je de pompoen in blokjes. Bak dit dan voor 8 minuten in een koekenpan met de gesmolten boter. Aan het eind voeg je de kruiden en de lichte basterdsuiker toe. Pureer dit. Houd de blender/staafmixer bij de hand want zo meteen heb je deze nog een keer nodig. Laat ook de gepureerde pompoen even afkoelen.

Verwarm nu de oven voor op 180C.
Rol het deeg uit en bekleed hiermee je ingevette en met bloem bestuifde bakvorm. Prik met een vork gaatjes in de bodem.

Verkruimel de 10 bastagnekoekjes. De koekjes hoeven zeker niet tot fijn zand te worden verpulverd maar kruimels ter grootte van rietsuiker is gewenst. Meng de banketbakkersroom met de pompoenpuree en haal dit mengsel even snel door de blender. Dit is nodig om je er van te verzekeren dat het een glad mengsel wordt. Geloof me, de kans is anders groot dat er dikke klonters in je mengsel achterblijven en op deze manier wordt het mengsel ook lekker smeuïg . Roer dan de verkuimelde Bastognekoekjes door dit homogene mengsel.
Deze stap is optioneel: verkruimel nog eens 3 Bastognekoekjes (voor de bovenkant) en houd dit even apart.

Schep je banketbakkersroom-pompoen-Bastogne mengsel in je taartvorm. Bedek de taart eventueel met de rest van de koekjeskruimels. Bak de taart in de voorverwarmde oven op de één na laagste richel voor 35 minuten. De laatste 5 minuten plaats ik de taart op de laagste richel in de oven zodat de bodem goed gaar is en mooi kleurt (doe dit niet langer dan 5 minuten anders kan de bodem verbranden). Het deeg moet na deze 35 minuten goudbruin gekleurd zijn aan de bovenkant en de vulling moet stevig aanvoelen.

Haal de taart uit de oven en laat afkoelen. De taart is zowel lauwwarm als koud ongelooflijk lekker!

Happy Halloween!

Geef een reactie

