Mangetouts Madeleines

FullSizeRender (13)
Voor mijn 30ste verjaardag kreeg ik een Madeleinevorm cadeau. Dat was in augustus. Het werd onderhand echt tijd om de bakvorm uit de kast te halen en de mooie schelpvormige cakejes (of koekjesachtige cakejes?) te gaan bakken.

Ik heb een heel leuk recept gevonden van foodblogger Susan Aretz. Dit recept zal ik zeker nog eens maken maar nu wilde ik een iets gezondere versie produceren. Ik heb dus wat gespeeld met het recept van Susan Aretz en ik heb een heel eigen “gezonde” Madeleine gemaakt. Dus geen klassieke Madeleine maar wel een hele lekkere! Het recept is erg goed gelukt, al zeg ik het zelf! Wie had nou gedacht dat een Madeleine van volkorenbloem zo heerlijk zou smaken! En, je voelt je niet zo schuldig als je één (of twee) van deze Madeleine(s) neemt bij de thee.


FullSizeRender (14)

Recept: Mangetouts Madeleines
Auteur: Anna (geïnspireerd door het recept van Susan Aretz)

Ingrediënten voor ca. 15 Madeleines 

75 gr honing van goede kwaliteit
1/2 vanillestokje*, zaadjes eruit geschraapt of 1 theelepel vanille extract
Optioneel: 1/4de tot 1/2 theelepel gemalen kaneel (afhankelijk van je smaak)
125 gr volkorenbloem
2 eieren
75 gr arachideolie

Wat olie om de Madeleinevorm lichtjes mee in te vetten.

Bereidingswijze

Verwarm de oven voor op 180C.

Meng de honing, vanillezaadjes, de bloem en eventueel de kaneel in een beslagkom. Roer even en voeg dan de eieren toe. Meng even snel en voeg de arachideolie toe. Nu kun je het beslag mengen met een garde. Dit hoef je niet lang te doen, gewoon totdat het een mooi glad beslag wordt. Susan Aretz raadt aan om het beslag een kwartiertje in de koelkast te plaatsen. Dit heb ik ook gedaan. Ik heb de kom afgedekt met wat aluminiumfolie en in de koelkast geplaatst. Ik vind dit zelf een hele handige stap, zo kan het beslag rusten en wat steviger worden.

Vul nu de licht ingevette bakvorm met het beslag. Je kunt de vormpjes vullen, met behulp van een lepel, tot 2/3de van de totale inhoud van ieder vormpje. Je hoeft de schelpvormpjes niet tot de rand te vullen want het beslag zal nog rijzen. Waarschijnlijk zal je niet alle beslag in één keer gebruiken, dus zet de kom weer in de koelkast totdat je het weer nodig hebt.

Bak de Madeleines 15-20 minuten in het midden van de voorverwarmde oven. Wanneer de cakejes honingbruin kleuren en de randen iets donkerder kleuren dan zijn ze klaar. Haal de cakejes voorzichtig uit de vorm en laat ze afkoelen op een cakerek. Als je nog beslag hebt bak dan de rest van de cakejes op dezelfde manier.

Uiteraard is de onderkant de bovenkant, draai de Madeleines om wanneer ze zijn afgekoeld en serveer ze op een mooi bord. Ideaal voor bij de thee of bij de koffie. Heerlijk als snack of zelfs als ontbijt!

Je kunt ze ook een paar dagen in een luchtdichte doos bewaren.

FullSizeRender (15)

* Gooi het vanillestokje niet weg maar stop het in de suikerpot om er vanillesuiker van te maken of de smaak van je reeds huisgemaakte vanillesuiker te versterken.

 

Geef een reactie

