Risotto met paddestoelen en truffelolie

Gisteravond heb ik een heerlijke maaltijd gegeten met manlief. Het was zó ontzettend lekker dat ik niet eens mijn telefoon wilde pakken om een foto te maken. Ik wilde gewoon eten.Wellicht ben ik, ahem, soms te ongeduldig voor het maken van een kiekje. Ik ben vast een rare maar ik koop nooit kookboeken enkel omdat het mooi beeldmateriaal bevat. Nee hoor, geef mij maar een goede inhoud. Ik word liever verleid met woorden dan met beelden. Vandaar dat ik geloof dat je om een heerlijk gerecht te waarderen geen foto hoeft te zien (heb ik jou ook al overtuigd?). Laat je meeslepen door je fantasie…je smaakpapillen zullen je dan vast en zeker naar de keuken drijven.


Recept: Risotto met paddestoelen en truffelolie
Auteur: Anna

Voor een heerlijk romantisch etentje voor deux heb je nodig*:
Een halve ui
2 eetlepels olijfolie
180 gr risottorijst (ik gebruik arborio maar er zijn zoveel heerlijke varianten)
1 liter hete groentebouillon (ik meng gewoon 1 bouillonblokje met 1 liter water)
1 zakje (20 gr) gedroogde paddestoelen (funghi porcini). Let op: de paddestoelen moeten een uur in warm water weken alvorens je ze kunt verwerken in je gerecht!
Eventueel een handjevol in plakjes geneden kastanjechampignons
150 gr spinazie
Evt. (naar smaak) nog een halve tot een hele theelepel zout (proef eerst of dit nodig is, je bouillon kan natuurlijk ook heel zoutig zijn)
30 gr boter
1,5 à 2 theelepels goede truffelolie
50 gr Parmezaanse kaas + extra voor op de borden

Bereidingswijze
Snipper de ui, snij deze heel fijn en laat de ui lekker in de olijfolie zweten. Voeg de in plakjes gesneden champignons toe.  Wanneer de ui glazig is geworden voeg je de rijst toe. Laat dit een minuutje of twee even ‘toasten’. Voeg dan de eerste soeplepel hete bouillon toe. Nu is het een kwestie van heel regelmatig blijven roeren en wanneer het water is geabsorbeerd voeg je weer een soeplepel of twee van de bouillon toe. De rijst moet zo’n 16 à 18 minuten koken dus ga zo door met de bouillon. Je hoeft niet alle bouillon te gebruiken. Ik heb zelf maar 750 ml gebruikt. Wanneer de rijst bijna gaar is (dat zie je, de rijst wordt vol en groter) dan voeg je de gewassen spinazie en de in stukken gesneden geweekte funghi porcini toe. Kook nog zo’n twee of drie minuten of totdat de spinazie geslonken is. Proef de rijst altijd om te oordelen of het gaar is: de rijst mag al dente zijn maar liever niet papperig. Voeg dan de boter toe. Laat deze al roerend smelten en voeg dan de kaas toe. Roer totdat de kaas is opgenomen. Schenk de truffelolie over de rijst, roer nog wat en draai dan het vuur uit.

Belangrijk: laat nu de rijst zo’n twee minuten rusten en schep dan pas op.

Doe nog wat extra geraspte kaas op de borden en serveer….Geloof me, je wilt hier geen foto van maken…Smullen maar!

*Als je het hart hebt zou je deze hoeveelheden ook kunnen aanhouden voor een maaltijd voor drie à vier personen maar ik zou in een dergelijk geval de hoeveelheden verdubbelen

Geef een reactie

