Romige mosterd & dragon kip

De laatste tijd heb ik behoefte aan troosteten, maar dan van het voedzame soort. Eigenlijk dus mijn favoriete voedsel. Meestal heb ik in de lente en in de zomer trek in salades en lichte maaltijden. Het komt waarschijnlijk door de miskraam die ik heb gehad dat ik trek heb in voedsel dat mij verbindt met andere tijden. De miskraam was (en is) een heel verdrietige gebeurtenis die onze levens op z’n kop heeft gezet. Ik ben iemand die altijd iets probeert te leren van mijn ervaringen, hoe moeilijk het soms ook is om de les te ontdekken.

Wat heb ik geleerd van deze miskraam?
Dat mijn man en ik héél graag een kind willen. Ik heb altijd gehoord dat wanneer je klaar bent voor kinderen, je dit zult voelen. Sommige mensen beschrijven het als een “oergevoel”, je voelt het of je voelt het niet. Ik denk dat ik snap wat ze bedoelen, en ook weet ik nu hoe dit voelt. Logica kan niet tegen dit gevoel op. Ik heb gehoord over al de redenen waarom je geen kind zou moeten krijgen: overbevolking van de aarde, kinderen zijn duur, niet altijd leuk, minder tijd voor jezelf. De lijst gaat eindeloos door en door en door… Maar liefde is ook niet rationeel, dus waarom zou de  beslissing voor het (hopelijk) krijgen van een kind dat wel moeten zijn?

Wat heb ik de laatste tijd nog meer geleerd?
Dat er mensen bestaan, die waarschijnlijk uit een plek van onzekerheid, heel erg gespitst zijn op het benoemen van “zwakheden” en “verbeterpunten” van anderen. Ze hebben het lef om, niet uit een gevoel van vriendschap, in een heel normaal gesprek – heel subtiel -, allerlei gemene opmerkingen te maken. Wat ze eigenlijk doen is, op deze sluwe manier, anderen wijzen op dingen waar zij zich aan ergeren. Ik heb met vriendelijkheid en positief denken heel lang gedacht dat ik het verkeerd aanvoelde, maar nu weet ik beter en dit sta ik niet meer toe. Als je je aan mij ergert dan moet je misschien maar niet meer met mij omgaan en/of aan je eigen onzekerheden werken ;-). Dit is wie ik ben en ik ben zeker niet perfect, maar ik laat wie dan ook altijd in hun waarde. Dit is wat ik vanaf nu ook verlang van anderen als ze vrienden met mij willen zijn.

Zo, nu maar verder met het recept. Het is een nieuw, eenvoudig recept. En comfort food had ik al genoemd, hè? Ik ben geïnspireerd geraakt door een recept dat ik op BBC Good Food heb gevonden, maar ik heb het zodanig veranderd dat ik het mijn eigen recept durf te noemen. Het is ook een prima recept om ’s avonds na je werk te maken. Het duurt namelijk niet zo heel lang en je hebt weinig afwas. Twintig minuten voorbereiden en twintig minuten op een laag vuur koken. Ondertussen kook je de aardappelen of de rijst. Heerlijk.  Ik moet bekennen dat ik zo blij ben dat er gisteravond een stuk kip is overgebleven, die ga ik zo dadelijk verorberen…Ik kijk er nu al naar uit en het is niet eens 10.30 uur :-).


Recept: Romige mosterd & dragon kip
Auteur: Anna

Ingrediënten voor 2 – 3 personen

1 kleine witte ui
250 gr champignons
2 kipfilets
Wat rijstemeel (om de kipfilets mee te bedekken)
Arachideolie, 3-4 eetlepels

Zout en witte peper naar smaak (de witte peper is mooier in dit recept, maar als je enkel zwarte peper hebt, dan mag je dat best gebruiken)

Voor de saus:
125 ml crème fraîche
1 el Dijonmosterd
125 ml kippenbouillon (een bouillonblokje opgelost in kokendheet water)
1 el  gedroogde dragon of meer naar smaak*

Bereidingswijze

Snipper het uitje en laat het zweten in 2 eetlepels olie. Voeg dan de in plakjes gesneden champignons toe. Laat dit zo’n 10 minuten koken. Schep dan de uitjes en de champignons uit de pan. Doe er de rest van de olie in. Snijd de kipfilets in de lengte doormidden en haal de vier stukjes door de rijstemeel. Bruin de kipfilet even in de pan, ca. 1 minuut aan elke kant. Klop even de ingrediënten voor de saus door elkaar. Voeg de champignons en de uitjes toe aan de kip en overdek alles met de saus. Voeg evt. nog zout en witte peper naar smaak toe. Het kan zijn dat je misschien nog een klein beetje heet water nodig hebt, voeg alleen niet te veel toe want de saus moet heerlijk dik worden.

Kook de kip op een zacht vuur voor 20 minuten. Serveer met gekookte pandan- of basmatirijst of anders gekookte aardappelen.

FullSizeRender

* Ik ben dól op dragon dus ik gebruik minstens 2 eetlepels

Geef een reactie

