Meringuetaart met mascarponeroom en rood fruit

FullSizeRender (3)

Deze taart is een echte showstopper. Dat is zo’n term waar in bakprogramma’s graag mee gedweept wordt. Ik ben zo trots op mijn mooie feestelijke taart, dat ik vind dat ik het een showstopper mag noemen. Mijn docent Vertalen Italiaans-Nederlands zou zeggen dat het “te popi-jopi” overkomt. Ach, vooruit dan maar, ik hou de term erin, hij leest mijn blog toch niet ;-).

Vanavond heb ik eters die een meringuetaart wel op waarde weten te schatten. En ik weet zeker dat dit voor mijn man een hele fijne verrassing zal zijn, verzot als hij is op alles wat maar enigszins met meringue te maken heeft.

Ik zal eerlijk zijn, ik ben niet heel dol op meringue, ik vind het ook niet vies. Ik geloof dat ik er gewoon niet warm of koud van word. Toch is dat niet de reden waarom ik mij er, in al deze jaren dat ik bak, niet aan gewaagd heb. De reden is simpelweg omdat ik dacht dat het heel moeilijk zou zijn ondanks dat mensen mij dat idee uit het hoofd probeerden te praten. Ik heb wel eerst heel veel informatie opgezocht over het maken van meringue voordat ik genoeg zelfvertrouwen had om er aan te beginnen. Het recept dat uit dit onderzoek komt, geef ik bij deze ook aan jou.

Nu, dames en heren, hoor ik ook bij die groep mensen die zegt: ‘Ach, maar het is helemaal niet zo moeilijk om te maken, de meringue moet gewoon lang in de oven staan.’ En zo is het. Dus, je hebt niet veel ervaring in het bakken nodig, maar je moet wel tijd tot je beschikking hebben, begin er anders niet aan. Je meringue zal makkelijk minstens 3 uur in de oven staan. Maar, niet getreurd, in de tussentijd kun jij de rest van je etentje klaarmaken. Ik heb er voor gekozen om moussaka te maken…Dat heeft ook een vrij lange bereiding nodig, maar het is o zo leuk om te maken. Ik kan niet wachten om alles te proberen! Maar toch, het meest kijk ik uit naar de meringuetaart, want hij ziet er zo ontzettend mooi uit.


Recept: Meringuetaart met mascarponeroom en rood fruit 
Auteur: Anna (de mascarponeroom is van de geweldige Tessa Kiros)

Voor 2 meringues (voor een taart voor ca. 8 personen), waarvan
1 meringue met een diameter van 24 cm
1 meringue met een diameter van 20 cm
heb je nodig:

6 eiwitten
300 gr suiker (voor elk eiwit heb je 50 gr suiker nodig)
evt. 1 theelepel natuurazijn
1 theelepel fijn zeezout

Voor de mascarponeroom (recept uit het boek Twaalf van Tessa Kiros):
2,5 dl slagroom
2 eetlepels fijne kristalsuiker (ik heb mijn eigen gemaakte vanillesuiker gebruikt)
1 theelepel vanille-essence
250 gr mascarpone

Voor de aardbeien- en frambozensaus:
Een handjevol aardbeien en frambozen
Een flinke scheut citroensap
1 dl water
2 eetlepels (vanille)suiker

Aardbeien en frambozen naar smaak, voor de versiering
Poedersuiker om het geheel af te maken (optioneel)

Bereidingswijze

Van tevoren teken je twee cirkels, respectievelijk 24 cm en 20 cm, op bakpapiervellen die je op twee bakplaten hebt gelegd. Verwarm de oven voor op 125C.

Je gebruikt alleen de eiwitten, dus splits de eieren zorgvuldig. Klop de eiwitten tot stevige pieken, gebruik hiervoor een keukenmachine (een vrijstaande mixer of een handmixer mag ook). Als je wat azijn gebruikt, voeg dat dan helemaal aan het begin toe. Voeg dan de suiker langzamerhand toe, in vier – vijf gedeelten is prima. Je moet in totaal 8 minuten kloppen of totdat de eiwitten glanzen en helemaal stijf zijn. Ze horen er na 8 minuten uit te zien als een heel stevige, witte crème, dan weet je dat het goed is.

Verdeel de eiwitten over de cirkels. Ik heb hiervoor twee eetlepels gebruikt, ik kwakte het stevige eiwit gewoon binnen de cirkels. Het is doodeenvoudig, maar het effect is heel mooi.

Bak de eiwitten voor 3 uur, zoveel mogelijk in het midden van de oven (is wat lastig met twee bakplaten tegelijk in de oven, ik weet het, maar speel daar een beetje mee). Ik heb na anderhalf uur de bakplaten omgewisseld, zodat beide meringues goed aan alle kanten bakken.*  Na drie uur druk je even op de meringues, als je denkt dat het nog te zacht is, of je wilt de meringues gewoon wat droger, laat ze dan nog een half uur in de oven staan op 125C.  Schakel dan de oven uit en laat de meringues in de oven afkoelen met de ovendeur op een kier.

Maak eerst de aardbeien- en frambozensaus. Gooi een handjevol aardbeien en een handjevol frambozen in een kleine steelpan. Voeg het citroensap, het water  en de suiker toe. Kook dit op een middelhoog vuur. Wanneer de suiker is opgelost kun je de saus met een staafmixer pureren tot het egaal is. Zeef de saus, zodat je echt alle oneffenheden eruit haalt en laat de saus helemaal afkoelen.

Maak dan nu de mascarponeroom. Klop in een kom de slagroom lobbig met de suiker en de vanille-essence. Ik heb mijn keukenmachine hiervoor gebruikt, maar het kan denk ik best met de hand als je dat wilt. Voeg de mascarpone toe en meng dit totdat het een mooie dikke room is geworden.**

Gebruik de mascarponeroom meteen of, als de meringues nog niet afgekoeld zijn, bewaar hem dan tot gebruik afgedekt in de koelkast.

Wanneer de meringues helemaal afgekoeld zijn, zet je de grootste cirkel op een taartstandaard of een bord. Versier deze lekker rommelig met de helft van de room en strooi er naar believen rood fruit toe. Met een lepeltje schenk je wat van die heerlijke aardbeien- en frambozensaus er overheen. Het mag allemaal lekker rommelig zijn, dat voegt alleen maar toe aan de charme, vind ik. Wanneer je iets meer dan de helft van de mascarponeroom hebt gebruikt, leg je de andere meringue erop. Versier deze ook, zoals de onderste meringue en tadaa! De taart voelt echt helemaal af als je er – met beleid– wat poedersuiker overheen strooit. Het is beter om deze taart kort voor het opdienen te versieren en te stapelen. Als er wat taart overblijft, bewaar hem dan wel afgedekt in de koelkast, zo kun je hier de volgende dag nog van genieten,

FullSizeRender (5)

* Het kan zijn dat je een suikerrandje (het lijkt wat op caramel) aan de zijkant van de meringues krijgt, geen paniek als dat gebeurt. Heb ik ook gehad. Dit randje heb ik, toen de meringues afgekoeld waren, eraf gesneden.

** Klop niet te lang (zoals ik heb gedaan), anders wordt het geen mooie dikke, enigszins lobbige, room, maar meer iets wat qua structuur op boter lijkt.

Geef een reactie

