Kaneelbroodjes

Ah, het is de herfstlucht die mij meteen weer de keuken in doet duiken. Nu ik zwanger ben, is het dagelijkse soms gewoon overweldigend. De enige plek waar ik tot rust kom is de keuken. Ik heb al eens eerder verteld hoeveel ik van de herfst hou. De herfst is het ideale seizoen om na te denken over jezelf, het pad van je leven, je ambities aan de orde stellen, werken aan je dromen. Niet dat je dat de rest van het jaar niet doet, maar tijdens de herfst is het een heerlijk moment om na een uitgelaten zomer weer tot jezelf te komen. En de kleuren, de geuren…En het weer, dat je dwingt om binnen te blijven, met de onophoudelijke regen die soms naar beneden stroomt. Zoals vandaag.

Ik wil natuurlijk ook meteen weer stoofgerechten maken wanneer het herfst is, bakken, soepjes klaarmaken. Ik peuzel het liefst mijn eten op de bank, met de verwarming aan en een heerlijke film of serie op. Saai? Burgerlijk? Misschien. Maar het maakt mij intens gelukkig, dus waarom er niet aan toegeven?

Ik heb kaneelbroodjes gemaakt dit weekend. Kaneel…een specerij dat voor mij echt bij de herfst hoort, dus het ideale baksel is bomvol met kaneel. Daar houd ik wel van. En wat ruikt je keuken en je hele huis heerlijk wanneer de broodjes in de oven aan het bakken zijn…Het water loopt me weer in de mond als ik er alleen maar al aan denk.
Het kost echt niet veel tijd om deze broodjes te maken, je kunt de stappen zelfs verdelen. Ik heb het deeg en de kaneelboter de avond ervoor gemaakt, het deeg heb ik langzaam laten rijzen in de koelkast. De ochtend erna heb ik de rest gedaan. Zo gepiept.

De inspiratie voor dit recept heb ik opgedaan door het lezen van de recepten van twee geweldige dames, Tessa Kiros (recept Kaneel-kardemombroodjes uit het boek ‘De smaak van mijn herinnering’) en Nigella Lawson (recept Norwegian cinnamon buns uit het boek ‘How to be a domestic goddess’). Ik heb een beetje van de een gepikt, een beetje van de ander en een beetje van mezelf.

fullsizerender51


Recept: Kaneelbroodjes 
Auteur: Anna (gebaseerd op de recepten van Tessa Kiros en Nigella Lawson)

Voor ca. 20 kaneelbroodjes heb je nodig:

Voor het deeg:
250 ml volle melk
100 gr tafelsuiker
12 g gedroogde gist
1 ei
125 gr gesmolten boter
650 gr patentbloem
1 theelepel zout

Voor de kaneelboter:
200 gr zachte ongezouten boter (belangrijk! Laat de boter op kamertemperatuur komen)
200 gr lichtbruine basterdsuiker
2 tl kaneel

1 grote ovenschaal, circa 30 cm in diameter.

Bereidingswijze
Ik gebruik mijn kitchen Aid voor dit recept. Ik gebruik de deeghaak om uiteindelijk alles te mengen. Doe de melk in een kom samen met de tafelsuiker en de gist. Laat dit zo’n 10 minuten staan. Voeg dan de gesmolten en iets afgekoelde boter toe, samen met het ei. Klopt dit met de deeghaak terwijl je de bloem in delen toevoegt. Vergeet niet het zout toe te voegen. Laat de deeghaak het werk doen totdat zich een mooie, gladde bol vormt.

Vet een andere schaal in met een neutrale olie. Laat het deeg minimaal twee uur rijzen op een warme, tochtvrije plek. Ik heb het deeg de avond van tevoren gemaakt en toen langzaam in de koelkast laten rijzen. Het deeg heeft circa vanaf 23.00 uur tot 8.00 uur ’s ochtends gerezen, door het deeg in de koelkast te laten rijzen wordt het rijsproces vertraagd. Haal wel het deeg een half uur voordat je er mee aan de slag gaat uit de koelkast.

Maak dan nu de kaneelboter door de zachte boter, suiker en gemalen kaneel te mengen. Meng alles goed door elkaar totdat het een vrij glad mengsel is. Het behoeft denk ik geen verder toelichting dat ook de kaneelboter de avond van tevoren gemaakt kan worden. De kaneelboter bewaar je dan in de koelkast.

Of je nu na twee uur aan de slag gaat of na een rijsproces van meedere uren in de koelkast, dit is hoe je verder gaat:
Verwarm de oven voor op 200C.
Verdeel het deeg in 4 gelijke delen. Rol dan één voor één elk deel uit tot een rechthoek van zo’n 5 mm dik. Besmeer de hele oppervlakte royaal (zo’n 0,5 mm dik) met de kaneelboter. Rol dan de rechthoek op totdat je een grote worst hebt. Snijd nu de worst in stukken van 4 cm (als je ze groot wilt) of 2 cm (als je de broodjes wat kleiner wilt). Vet een ovenschaal in met wat boter. Zet dan de kaneelbroodjes rechtop in de ovenschaal. Je hoeft ze niet te dicht bij elkaar te zetten, want de broodjes gaan nog rijzen in de oven. Ik laat tussen elk broodje zo’n 1,5 à 2 cm vrij. Ga zo door totdat je alle broodjes klaar hebt.

Zet dan de schaal in de oven, op de één na onderste richel zodat de bovenkant niet al te bruin wordt. Als je de broodjes in stukken van 4 cm hebt gesneden dan hebben ze circa 25 – 30 minuten nodig om te bakken en van binnen te garen. Als je de broodjes kleiner hebt gemaakt dan hebben ze waarschijnlijk genoeg aan 20 – 25 minuten.
Als je dit recept voor het eerst maakt en je twijfelt over de baktijd dan kun je ook de broodjes uit de oven halen, één broodje met een lepel lostrekken van de rest van het deeg. Snijd het dan open en kijk of het deeg van binnen gegaard is. Zo niet, zet dan de schaal nog zo’n 3 – 5 minuten in de oven.

Wanneer de broodjes gebakken zijn en je keuken o zo heerlijk ruikt, haal dan de schaal uit de oven. Laat de broodjes zo’n 5 – 10 minuten in de ovenschaal staan en breek dan de broodjes af af. Je kunt elk broodje gewoon lostrekken van de rest van het deeg. Heerlijk met thee of met een romige latte macchiato. Beter kan je weekend niet beginnen of eindigen, toch?

Geef een reactie

