Toetjes? Maak er dan een zo gezond mogelijke versie van: kwarktaartje

fullsizerender787

Ach ja, het is het nieuwe jaar, en de lente lijkt vandaag wel heel dichtbij te komen. Het zonnetje, de koele wind. Binnenkort ga ik bevallen en ik ben heel bewust bezig met voedsel. Ik wil lekker blijven eten, maar ook gezond en gevarieerd. Vanavond gaan we bij mijn schoonouders eten en mijn man en ik nemen een toetje mee. In plaats van een suikerbom mee te nemen, hebben we besloten om een zo gezond mogelijk toetje te maken.

En zo was ons heerlijk en (redelijk) gezond dessert geboren. De digestive koekjes zouden vervangen kunnen worden met een nog gezondere versie, misschien zelfgemaakte koekjes? Dan weet je precies wat er in gaat. Of je koopt oatcrumbles koekjes van de Island Bakery (zoek hun website even op) als je die kunt vinden, of kies iets dat jij gewoon heel lekker vindt.  Je zou zelfs krokante muesli van spelt kunnen gebruiken voor de tweede laag, maar wij hebben wel gekozen voor een tweede laag van koekjes (zie ook foto’s). Zoals ik al zei, ik ben hoogzwanger, en heel veel tijd wil en kan ik op dit moment niet in de keuken doorbrengen. Speel gewoon een beetje met dit ‘recept’, zou ik zo zeggen. Trouwens, dit toetje zal niet iedereen meteen weten te waarderen. Waarom? Omdat ze iets verwachten dat heel zoet is en dat is dit toetje gewoon niet. Maar na een paar happen ben je verkocht, omdat het gewoon heel puur en lekker is. Het is ook maar vanuit welke perspectief je naar dit toetje kijkt.

fullsizerender789 

Recept: Kwarktoetje 
Auteur: Anna & man

Voor ca. 4 toetjes die je in glazen van zo 200-250 ml doet heb je het volgende nodig:
Ca. 15 digestivekoekjes, verkruimeld
50 gr kokosnootolie
400 ml (half)volle kwark + wat extra (desgewenst)
2 eetlepels ahornsiroop
Ca. 40-50 gr kokosvlokken, rooster deze in een pannetje
Ca. 50 gr. geraspte pure chocolade
4 ruime eetlepels van een mix van gedroogd fruit en zaden, wij hebben een mix gebruikt van cranberries, moerbeien, gojibessen en pompoenpitten.

Bereidingswijze
Verkruimel de digestivekoekjes (of andere koekjes die je wellicht gebruikt). Verhit de kokosolie en vermeng gesmolten olie met de helft van de koekjes totdat je een iets vochtig mengsel hebt. Druk de koekjesbodem stevig aan onder in het glas en leg de glazen voor tien minuten in de koelkast.

In de tussentijd meng je de kwark met de ahornsiroop (mocht de kwark iets te vloeibaar worden naar je smaak, voeg dan nog wat kwark toe). Rooster het kokosschaafsel in een pannetje totdat dit goudbruin kleurt.

Nu kun je beginnen met de laagjes! Dat vind ik altijd zo leuk om te doen :-).
Haal de glazen weer uit de koelkast. Schep nu zo’n 3 eetlepels kwark met ahornsiroop in ieder glas. Verdeel dan de rest van de vermalen koekjes over de glazen. Ik had eigenlijk liever iets van krokante muesli van spelt willen gebruiken, maar in onze kleine supermarkt hebben we dat helaas niet kunnen vinden. Strooi nu de helft van de geroosterde kokos op de koekjes. Dan maak je weer een laag met de kwark, hier schep je de geraspte chocolade doorheen en deze verdeel je weer over de glazen. En tot slot doe je, desgewenst, nog wat neutrale kwark op het chocolade-kwarkmengsel. Nu ben je bijna klaar, je hoeft alleen het resterende kokosschaafsel en de mix van gedroogd fruit (en eventueel zaden) over de glazen te verdelen.

Laat het toetje circa 2 uur in de koelkast opstijven en je hebt dan een heerlijk en een zo gezond mogelijk toetje!

fullsizerender790

Geef een reactie

